15 faktów o polskim e-biznesie

Beata Marek Biznes, E-commerce 5 Comments

Tak brzmi tytuł filmiku, który z dużym zaciekawieniem obejrzy każdy kto interesuje się medium cyfrowym jakim jest Internet w handlu. Ile aukcji w Polsce dokonywanych jest codziennie, ile czasu internauci spędzają przed komputerem a ile przed TV ? Sprawdźmy 🙂


E-commerce w Polsce

Video zostało przygotowane bardzo ciekawie i przyciągnęło dużą grupę uczestników na webinarium, które już się odbyło. E-rynek jest dynamiczny toteż dane w niektórych miejscach się już odrobinę zdezaktualizowały. Jednak na + dla e-handlu.

Dlaczego ?

1. Polski e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie.

2. Wartość e-handlu w Polsce wzrosła do ponad 17,5 mld zł w 2011r. względem roku poprzedniego. E-handel nie daje się tak łatwo kryzysowi i wiele wskazuje na to, że rok 2012 może przebić ten wynik.

3. Mamy już ok. 11 tys. sklepów internetowych, a ich liczba systematycznie wzrasta.

4. Konsumenci chętnie kupują za pośrednictwem telefonu komórkowego i będę kupować jeszcze częściej. Polski rynek handlu mobilnego wzrósł w zeszłym roku aż o 722%. Tym samym Polacy przodują w m-commerce. No właśnie, a czy Twoja witryna e-sklepu jest dostosowana do mobilnych urządzeń ?

5. Najczęściej do zalet e-handlu użytkownicy Internetu zaliczają: oszczędność pieniędzy, możliwość nabycia towarów najwyższej jakości i czas (raport “E-commerce w Polsce” podsumowanie roku 2011).

6. Powracając do filmiku muszę przyznać, że jest to wspaniała forma promocji. A czy Ty wykorzystujesz kanał Youtoube w swoim e-biznesie ?. Z raportu “E-commerce w Polsce 2012” wynika, że 70% polskich internautów ogląda video za pośrednictwem tego serwisu.

7. Ponad połowa obrotu w polskim Internecie to wciąż aukcje. Rosną w siłę dość znacząco zakupy grupowe. Mniejsze e-sklepy mają szanse się przebić poprzez swoją oryginalność czyli odróżnianie się od konkurencji. Zatem musimy zadbać o szczegóły.

A jeśli o nie chodzi to jednak nie jest już tak kolorowo w przypadku prawnych aspektów funkcjonowania e-sklepów. Oznacza to, że przedsiębiorcy zapominają, że handel to nie tylko ekonomia (w szerokim tego słowa znaczeniu), ale i prawo. Czarno na białym widać kolejne fakty o polskim rynku e-commerce:

8. Tylko w I kwartale 2012r. UOKiK wpisał na czarną listę więcej klauzul niedozwolonych niż w latach 2010-2011 łącznie!. Powód ? Niezgodnie z prawem konstruowane regulaminy e-sklepów. Dobry regulamin to podstawa. Jeśli o niego nie zadbasz to tylko na tym stracisz. Nic tak nie niszczy handlu jak zła reputacja. A w Internecie wieści rozchodzą się z prędkością światła.

9. Wzrasta liczba pozwów o uznanie postanowień umownych (czyli regulaminu e-sklepu) za niedozwolone. Składają je nie tylko klienci, ale i rzecznicy konsumentów, stowarzyszenia i prezes UOKiK.

10. Właściciele e-sklepów niechętnie rejestrują znaki towarowe. Tymczasem znak towarowy daje duże pole do popisu (zapewnia silną ochronę) choćby w zakresie wykorzystywania słów kluczowych. W tym miejscu można przypomnieć słynny wyrok ETS (C-323/09), w którym podkreślono, że właściciel znaku towarowego jest uprawniony do zakazania konkurentowi używania w reklamie słowa kluczowego odpowiadającego jego znakowi towarowemu.

Rejestracja znaku towarowego nie jest kosztowna. To 400 zł za każdą klasę towarową w przypadku rejestracji do trzech klas (rejestracja w Urzędzie Patentowym RP). Prawo ochronne trwa 10 lat co w praktyce oznacza, że rejestracja znaku towarowego kosztuje Cię zaledwie 0,11 zł dziennie.

11. Wśród przedsiębiorców prowadzących e-sklep nie jest powszechne korzystanie ze stałej, zaufanej opieki prawnej. Efekt ? Wielu z nich o zmianach przepisów musi dowiadywać się samodzielnie lub w ogóle tego nie robi. Jeśli nie korzystasz z usług prawnika jesteś w tyle za Twoją konkurencją, która już jest gotowa na zmianę polityki prowadzenia sklepu – a nawet jego model biznesowy – adekwatnie do prawnych obowiązków.

12. Wciąż gro przedsiębiorców nie kontaktuje się z prawnikiem w celu poprawnego i szybkiego założenia e-sklepu. A przecież porada prawna w tym kierunku to średnio 100zł i profesjonalna pomoc.

13. Protokoły SSL w e-sklepach nadal znajdują się na szarym końcu zainteresowania. Choć co roku nieznacznie wzrasta świadomość w tym kierunku. A przecież certyfikat podnosi zarówno poziom bezpieczeństwa jak i zaufania do Twojego sklepu. Z raportu “Bezpieczny E-sklep” wynika, że 74% przebadanych sklepów (450) nie posiada Certyfikatu SSL czyli zaledwie 8% mniej niż w roku ubiegłym.

14. Ucieszy jednak tych, którzy zabezpieczają strony czy formularze zakupowe (certyfikatem SSL gwarantującym poufność lub innym zaufanym), że 98% potencjalnych klientów zwraca uwagę na bezpieczeństwo e-sklepu (jak wynika z tego samego raportu).

15. E-sklepy często korzystają z narzędzi wykorzystujących pliki cookie. Gro przedsiębiorców nie wie, że w wielu przypadkach trzeba pozyskać zgodę na przetwarzanie plików cookie. Co więcej zgoda musi być być udzielona w odpowiedni sposób.

Tak zatem w pigułce ujęłam 15 faktów o e-commerce w Polsce czyli w poście zawartych było 15 + 15 faktów. Jeśli masz własne przemyślenia na ten temat to zapraszam do dyskusji.

Autor grafiki promującej wpis: Ryan Ford