Ochrona stron www: jakie są 3 sposoby by chronić?

Beata Marek E-commerce, Prawo, Prawo autorskie, Startup IT, Uncategorized Leave a Comment

Użyteczność i wygląd strony internetowej jest dla Twojego klienta bardzo ważny. Nawigacja, grafika, jej zawartość, rozmieszczenie treści, szybkość ładowania się sprawiają, że albo strona przyciąga i przyjemnie na niej spędza się czas albo za chwilę klient będzie szukał usług gdzie indziej.

Użyteczność i wygląd strony www zawsze będzie Twoją przewagą. Nie tylko jeśli oferujesz podobny albo identyczny zakres usług jak Twoja konkurencja.

Strona Twojego serwisu ma w pierwszej kolejności odpowiadać potrzebom klientów, a w drugiej zapadać im pozytywnie w pamięć. Oczywistym jest, że jeśli startujesz z nowym projektem biznesowym to musi on odpowiadać zapotrzebowaniu na danym rynku odbiorców. Może to być nowatorski projekt biznesowy, ale może to być także już eksploatowana dziedzina e-commerce (np. portal społecznościowy, portal do zamawiania towarów), zaserwowana jednak w nowym wydaniu.

Strona jest jak witryna sklepowa, która przyciąga. To ona odróżnia Ciebie od konkurencji. To ona Cię wyróżnia. Każdy detal powinieneś zatem dopracować i przemyśleć.

Za budowę strony możesz zabrać się dopiero gdy przeanalizujesz swój projekt biznesowy. Ważne by był on w jakimś stopniu nowy. Zbadaj dokładnie potrzeby odbiorców, potencjalne możliwości oddziaływania produktu, zobacz jaką promocję będziesz musiał przygotować by dotrzeć do klientów. Później budowa strony w oparciu o wyniki będzie o wiele prostsza, a sama strona skuteczniejsza pod względem sprzedażowym.

Pomysł biznesowy, model sprzedażowy jak i strona muszą być spójne.

W dobie obecnego nasycenia różnego rodzaju e-usługami najczęściej pomysł biznesowy może być zbliżony do konkurencji, ale przewagę zyskasz dzięki zaoferowaniu nowych, istotnych detali, które są dopasowane do oczekiwań odbiorców i spowodują, że wybiorą właśnie Ciebie.

Co z układem graficznym?

Jestem zdania, że powinien on być przyjemny i wyróżniać się na tle konkurencji. Celowo piszę, że przyjemny bo nie chodzi o to, żeby był na siłę wyróżniający się. Przyjemny to znaczy taki, który sprawia, że klienci dobrze się u Ciebie czują. Przyjemny to taki, który jest intuicyjny, który nie przeszkadza, nie rozprasza, a pozwala skoncentrować się na tym co klient chce osiągnąć. Wyróżniający się na tle konkurencji to taki, który pozwala klientowi na pierwszy rzut oka odróżnić Ciebie od konkurencji.

 

Ochrona stron www: prawa autorskie

I teraz płynnie przejdziemy do pierwszego aspektu ochrony wyglądu Twojej strony www (o tym jak chronić adres internetowy mogłeś przeczytać m.in. tutaj). Strona www zapisana jest w formie kodu. Składa się ona z dwóch warstw: roboczo zwanej przeze mnie jako nieprzetworzonej, czyli tej pierwszej, rozpoznawalnej dla urządzenia (kod źródłowy) oraz przetworzonej, czyli drugiej, odbieranej przez człowieka (prezentacja ekranowa).

Strona www jako indywidualny, twórczy i ustalony wytwór intelektu człowieka podlega ochronie prawnoautorskiej. Ochrona prawna przysługuje twórcy co oznacza, że to on może z niej korzystać. Dlatego tak ważne jest, abyś pamiętał o podpisaniu z grafikiem/agencją prawidłowo zabezpieczającej Twoje interesy umowy z przeniesieniem autorskich praw majątkowych. To ona zagwarantuje Tobie ochronę. Ze swej strony dodam, że koniecznie umowa ta musi zostać podpisana (dla ważności umowy wymagana jest bowiem forma pisemna) oraz należy przenieść prawa nie na wszystkich polach eksploatacji, a tylko na tych znanych w chwili przenoszenia prawa (często zdarza mi się poprawiać umowy, których błędny wzór klient znalazł w Internecie dlatego przestrzegam przed prawidłowym określeniem pól eksploatacji i konsultowaniem zawierania kluczowych umów z prawnikiem).

Na Twojej stronie www występują także dodatkowe elementy jak np. grafiki, którymi posługujesz się na licencji. Jeśli grafiki te pozyskuje podmiot wykonujący dla Ciebie zlecenie to umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych powinna także się do tego odnosić. Pozwoli Tobie to w przyszłości pamiętać jakie masz tak naprawdę uprawnienia.

W tym miejscu chciałabym zwrócić Twoją uwagę jeśli korzystasz z gotowych szablonów stron. Jak wiemy dobrej strony www nie buduje się w 5 minut. Jej układ, wygląd i zawartość musi być spójna do projektu biznesowego, oczekiwań danej grupy odbiorców oraz wyróżniać się na tle konkurencji. Kupując templatkę zwróć uwagę na postanowienia licencyjne. To ona zakreślają Twoje uprawnienia.

 

Ochrona stron www: identyczna strona, bardzo podobna, wprowadzająca w błąd

Jeśli układ graficzny strony www konkurencji będzie niemal identyczny do Twojej albo bardzo zbliżony możesz podjąć środki mające na celu ochronę Twojego konceptu wizualnego strony www. To przecież za jej pośrednictwem sprzedajesz produkty. Dlaczego konkurencja ma zarabiać na podszywaniu się pod Ciebie? Strona jednak powinna być oceniana nie tylko pod kątem samej grafiki, ale także pod kątem adresu internetowego, słów kluczowych, a także sposobu pozycjonowania (np. reklamy w wyszukiwarce).

Zbadaj czy strona konkurencji faktycznie wywołuje mylne wyobrażenie jakobyś to Ty sprzedawał usługę. Takie badanie zawsze jest przeprowadzane pod kątem oceny odczucia przeciętnego konsumenta (jest to model przyjęty dla oceny stopnia naruszenia wytworzony na gruncie orzecznictwa unijnego odnoszącego się do prawa konkurencji). Zachęcam także do przeprowadzenia takiego badania w stosunku do samego siebie. Najlepiej jeszcze przed przyjęciem strony www od grafika. Pozwoli to zweryfikować czy jego praca była faktycznie twórcza, a Ty wiesz będziesz wiedział za co konkretnie płacisz.

Jak przeprowadzić takie badanie, w odniesieniu do strony konkurencji, samodzielnie?

Możesz przeprowadzić test 3 pytań:

  • Czy konsument ma świadomość, na jakiej stronie się znajduje? Co o tym świadczy?
  • Czy konsument jest wprowadzany w błąd, że znajduje się na Twojej stronie? Co o tym świadczy?
  • Czy na stronie konkurencji pojawiają się komunikaty odwołujące się do Twojej strony? Jakiego rodzaju są to komunikaty?

 

Jeśli odpowiedź na pierwsze pytanie będzie negatywna, a na pozostałe dwa pozytywna oraz odpowiedzi na dodatkowe pytania zasadne to można rozważać dochodzenie roszczenia.

Bazowanie na układzie graficznym Twojej strony www może być jednym z elementów zaliczających się do czynu nieuczciwej konkurencji, ale nie jedynym.

Jeżeli by się okazało, że konkurencja nie dopuszcza się deliktu nieuczciwej konkurencji to warto pamiętać o tym, że Twoja strona www podlega ochronie prawnoautorskiej. Pierwsze co należy zrobić to oczywiście zweryfikować swoje autorskie prawa majątkowe jak i prawa konkurencji. Nie zawsze bowiem będzie można uznać, że konkurencja dokonała opracowania Twojej strony www i nieprawnie z niego korzysta. Ma to miejsce bardzo często wtedy, gdy graficy korzystają z gotowych templatek. Dlatego zwróć na to uwagę w jaki sposób wykonywana jest dla Ciebie strona www.

Kupno templatki zawsze będzie wiązało się z jej optymalizacją. To właśnie ona sprawi, że się wyróżnisz. I powinieneś to zrobić. Jednak strona ta zawsze będzie opracowaniem templatki. Szablonu, który opracować może w podobny sposób Twoja konkurencja. Szablonu, który po opracowaniu jest dziełem zależnym.

Ochrona stron www: wzór przemysłowy?

Kiedyś jeden z klientów zadał mi pytanie czy można byłoby zarejestrować stronę www jako wzór przemysłowy. Pytanie bardzo ciekawe. Odpowiedź także ciekawa. Otóż można, ale przy kumulatywnym spełnieniu trzech przesłanek!

Jakich?

Na przykładzie polskich przepisów warto sięgnąć do art. 102 ust.1 ustawy prawo własności przemysłowej:

wzorem przemysłowym jest nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.

 

Strona www rozumiana jako szata graficzna musi:

  • być nowa: czyli taka, która nie została udostępniona publicznie (gotowe templatki www odpadają!)
  • być z postacią wytworu: szata graficzna jest taką postacią wytworu (kształt, struktura, układ linii, kontury, właściwości powierzchni, rysunek, ornament, kolorystyka itp.)
  • mieć indywidualny charakter: czyli być postrzegana przez zorientowanego użytkownika jako różniąca się od innych (zorientowany użytkownik to nie jest przeciętny konsument!)

 

Strona www: ciekawy koncept

Jak widać możliwości ochrony szaty graficznej strony www są różne. Na deser dzisiejszego wpisu chciałabym się z Tobą podzielić pewnym startupem, którego koncepcja jak i układ graficzny mi się spodobały. Wydawać by się mogło, że na stronie za pośrednictwem, której sprzedaje się towary nie ma zbyt wielu możliwości by się przebić. Nic bardziej mylnego. Zobacz sam.

Tak jak pisałam wcześniej zawsze warto wyróżnić się jakimś detalem. No to sprawdźmy jakim można:

Każdy kto zamawia jedzenie lubi wiedzieć kiedy ono trafi na stół. Co powiesz na portal, który integruje lokalne restauracje z systemem GPS? (https://www.trycaviar.com). Za jego pośrednictwem można nie tylko obejrzeć menu restauracji, ale i złożyć zamówienie, którego w dodatku można spodziewać się w odpowiednim momencie.

1. Kluczowym bez wątpienia jest tutaj pomysł jakim jest wykorzystanie modułu GPS. Jednak sam pomysł to nie wszystko!

2. Zwróć uwagę na intuicyjność strony. Zastosowano podział tematyczny restauracji dzięki czemu wybór dla głodnego klienta jest szybki. Po kliknięciu w ulubiony zestaw potraw klient widzi godziny w jakich może składać zamówienie. Gdyby zintegrować te godziny z zegarem na stronie byłoby wg. mnie jeszcze ciekawiej. Klient mógłby np. dokonywać wyboru pomiędzy tymi zestawami, które w danym dniu, o danej porze są dostępne.

3. Dla odbiorców strony, którzy kupują jedzenie liczy się wygląd potrawy. Chcą wiedzieć czego mogą się spodziewać na talerzu. Zwróć uwagę, że zdjęcia mają odpowiednią wielkość oraz są spójne. Pozwalają skoncentrować wzrok na kilku potrawach jednocześnie. Być może klient dokona więcej niż jednego zakupu! Dodatkowo fotografie koncetrują wzrok na kompozycji jedzenia nie na kompozycji i kolorystyce talerzy. To jest atrakcyjne dla różnych restauracji.

4. Wybór dla klienta jest bardzo ważny. Każdą potrawę klient może dopasować zgodnie z własnymi preferencjami. Wybór ten nie ingeruje w pracę kucharza, a sprawia radość klientowi.

5. Układ ilości zamówień oraz automatycznie zmieniającej się ceny jest bardzo wygodny. Klient może przejść do koszyka i szybko złożyć zamówienie.

6. Mi osobiście brakuje tu jeszcze jednej opcji. Zamawiania dań na kolację wraz z jakimiś dodatkami, które można zakupić w sklepiku startupu (np. talerzami etc.).

Od strony graficznej strona nie jest przeładowana. Liczy się funkcjonalność. I to mi się podoba!

 

Autor grafiki promującej wpis: Rodney Chow