Jak reklamować wizerunek ?

Beata Marek Ochrona wizerunku, Prawo, Prawo mediów i reklamy, Sprawozdania, raporty, prezentacje, infografiki Leave a Comment

Reklamodawcy prześcigają się w pomysłach by reklama została dostrzeżona przez odbiorców oraz kojarzona pozytywnie z produktem. Dlatego często w reklamie wykorzystywany jest wizerunek znanych osób, sobowtórów, postaci fikcyjnych, a także karykatur. Jak reklamować wizerunek w zgodzie z prawem autorskim i etyką reklamy ?

Dnia 12 października miałam przyjemność wygłosić prelekcję na seminarium „Prawo autorskie w reklamie” na temat „Znane osoby, sobowtóry, postacie fikcyjne a może karykatury ?”.

Seminarium zorganizowało Studenckie Koło Naukowe Prawa Nowych Technologii z Wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu :). Wśród prelegentów była także doktorantka z katedry prawa cywilnego, menadżer ds. projektów Rady Reklamy oraz prawnik, który wielokrotnie reprezentował Prezesa UOKiK przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Sądem Najwyższym.

Drogi Czytelniku, jeśli nie byłeś obecny, mam dla Ciebie niespodziankę – prezentację (niestety wersja bez filmików).

W prezentacji znajdziesz odpowiedź na 7 pytań. Jeśli ciekawią Ciebie określone zagadnienia lub masz dodatkowe pytania zapraszam do kontaktu.

1. Co to jest wizerunek oraz w jaki sposób jest chroniony ?

2. Od kogo należy uzyskać zgodę ?

3. Czy zawsze wymagana jest zgoda na rozpowszechnianie wizerunku w reklamie ?

4. Jak reklamować sobowtóra znanej osoby ?

5. W jaki sposób posłużyć się postacią fikcyjną ?

6. Jak reklamować karykaturę znanej osoby ?

7. Jak rozpowszechniać wizerunek zmarłych gwiazd ?

(układ graficzny nie został przedstawiony zgodnie z rzeczywistością – slideshare nie czyta dobrze OpenOffice.orgImpress – zmienię program 😉 przy następnych prezentacjach):



Autor grafiki promującej wpis: Koen Roetman