Jakie są polskie startupy?

Beata Marek Biznes, Sprawozdania, raporty, prezentacje, infografiki, Startup IT Leave a Comment

Fundacja Startup Poland zbadała jakie są polskie startupy i właśnie dzisiaj ma premierę raport z pierwszego w Polsce badania ukazującego interesujące wyniki polskiej startupsfery :). A startupy, zwłaszcza technologiczne, trzeba badać bo będą podstawą pozytywnego rozwoju gospodarki w nadchodzących latach.

Gdzie zakładane są polskie startupy i w jaki sposób?

Nie jest nowością, że gro startupów nie jest zarejestrowanych w Polsce choć faktycznie firmy prowadzone są w kraju. Jest wiele czynników, które zachęcają do tego by zakładać firmy w USA czy GB. Polski system prawny i podatkowy nie zawsze jest jednak winien temu stanu rzeczy. Często chodzi o łatwiejsze nawiązywanie kontaktów handlowych z zagranicznymi partnerami.

Mimo wszystko jest wiele firm, które prowadzą biznes w Polsce i płacą podatki w Polsce 😉 . Jest ich znacznie więcej niż uczestników badania, ale to właśnie te 423 podmioty, które w okresie od 10 czerwca do 15 września 2015r. wzięły udział w badaniu Startup Poland zdecydowało się zrobić też coś dla społeczności startupowej w Polsce i powiedzieć o sobie więcej.  Wśród nich znalazło się kilkanaście przypadków firm, które zarejestrowane są w GB.

Jak wynika z badania najliczniejszą grupę polskich startupów można znaleźć w stolicy (28%), a zaraz potem w Krakowie (16%) i Poznaniu (13%). Nie oznacza to jednak, że inne miasta się nie liczą. Wręcz przeciwnie. Mapa startupowa obejmuje w zasadzie cały kraj.

Startupy zakładane są na ogół jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (65%), ale co piąty startup prowadzony jest jako jednoosobowa działalność gospodarcza (19%). Interesujące jest to, że co dziesiąty startup zadeklarował, że funkcjonuje nieformalnie, tj. nie został jeszcze zarejestrowany (11%).

Komu sprzedają startupy?

Jak się okazuje docelowymi odbiorcami produktów/usług startupów są przedewszystkim małe i mikro firmy. A najmniejszym zainteresowaniem cieszą się produkty/usługi skierowane do instytucji. Ci skoncentrowani na klientach biznesowych oraz oferujących usługi mobilne (co trzeci) i Big Data (co piąty) zdecydowanie szybko się rozwijają (oszacowane na podstawie deklaracji tempa przyrostu przychodów). Nie bez powodu na taki obrót sprawy ma także docelowy rynek startupu. Te, które działają w kraju mają mniejsze przychody niż te realizujące zamówienia za granicą. Nie oznacza to jednak, że wystarczy przygotować produkt np. w j.angielskim. Pamiętaj, że bez odpowiedniej promocji i systemu sprzedaży na danym rynku ciężko jest zostać zauważonym. Dlatego np. wielu moich klientów podpisuje umowy partnerskie i działa niejako przez swoich przedstawicieli, którzy doskonale znają realia danego rynku.

StartupPoland-klienci-startupów

Jakie usługi/produkty dominują?

StartupPoland-modele-biznesowe-usługi-startupy

Jak są finansowane startupy?

Wyniki badania jednoznacznie pokazują, że startupy korzystają z różnych źródeł finansowania. Co cieszy blisko 77% może rozwijać firmę dzięki osiąganym przychodom ze sprzedaży. Większość jednak albo osiąga regularne przychody po kilku miesiącach do roku albo nie osiąga regularnych przychodów.

StartupPoland-zrodla-finansowania

Jednak zanim gromadzi się środki na rozwój firmy trzeba mieć pieniądze na jej utworzenie. Blisko 59% startupów zadeklarowało, że powstało tylko w oparciu o środki własne. Jest to faktycznie zbieżne z moimi obserwacjami. Zauważam ponadto, że programiści tworzący swoje pierwsze działalności częściej dysponują własnym kapitałem i ewentualnie sięgają po środki unijne natomiast osoby mające doświadczenie z jedną firmą łaskawszym okiem spoglądają na inwestorów czy werbują wspólników, którzy aktywnie włączają się w partycypowanie w kosztach. Konkursy startupowe, akceleratory czy inkubatory nie cieszą się zbytnią popularnością (ok. 10-12% ankietowanych). Nie zrażaj się do nich. Mają swoje plusy. W takich miejscach można zostać dostrzeżonym.

Czy polskie startupy są innowacyjne?

Innowacja to mocne słowo. Jednak bez doświadczenia biznesowego, konkretnego celu i konkretnych pieniędzy nie ma R&D. A dopiero R&D mogą urodzić innowacje. Z moich obserwacji (kontaktów ze startupami i pracy z klientami) wynika, że większość startupów zaczyna od prostszych usług, które nie wymagają specjalnych badań. Są to ciekawe projekty. Dopiero kolejna spółka gdy przedsiębiorca odniesie sukces ma wymiar bardziej innowacyjny. Uważam, że jest to naturalne. Dlatego nie dziwią mnie niskie wskaźniki innowacyjności, które uwypukliło badanie. Polska branża startupowa jest stosunkowo młoda. Z drugiej strony naukowcy niechętnie wchodzą w korelacje z małymi firmami jakimi są startupy.

Ile founderów tworzy startup?

Startupy są najcześciej zakładane przez 2 osoby (39%),”solo” (32%) albo trzech założycieli (21%). Większa liczba to raczej rzadkość (8%).

Ilu pracowników zatrudniają startupy?

Startupy generują realne miejsca pracy. Najczęściej są to grupy osób od 2 do 10 (34% zatrudnia na poziomie 2-4 osoby, 21% na poziomie 5-10 osób). Ponad 20 osób znalazło zatrudnienie w 11% badanych startupach. Wiele projektów jest jeszcze w zalążkowej formie rozwoju bądź generuje przychody, które nie pozwalają zatrudnić pracowników (17%). Co ważne, ponad 3/4 planuje zwiększyć zatrudnienie adekwatnie do tempa wzrostu firmy.

Pobierz raport

Przedstawiłam tylko wybrane zagadnienia. Warto byś przeczytał cały raport z pierwszego polskiego badania startupów. Zachęcam. Tutaj możesz się zapisać na jego otrzymanie. A jak będziesz miał ochotę zawsze możesz do mnie napisać i możemy porozmawiać o Twoim projekcie. Mogę także zobaczyć jak działa on od strony prawnej albo co w nim kuleje. To tak w ramach koleżeńskiej rozmowy.

 

Autor grafiki promującej wpis:  Mc Baldassari