6 korzyści vs. 1 ryzyko rejestracji znaku towarowego

Beata Marek Biznes, E-commerce, Ochrona wizerunku, Ochrona znaków towarowych, Prawo domenowe, Startup IT 1 Comment

Już tak mam, że oceniam wszytko to co robię z perspektywy korzyści, które przełożą się na zysk dla moich klientów i możliwych ryzyk, które mogą pokrzyżować plany rozwoju ich biznesu. Zawsze doradzam szczerze w oparciu o obiektywną analizę, a mówiąc obrazowo: rachunek zysków i strat.

Znak towarowy identyfikuje i odróżnia jednego przedsiębiorcę od pozostałych, którzy działają na tym samym rynku co on i kierują ten sam rodzaj produktów do tego samego segmentu klientów.

Adres internetowy z użyciem określonej domeny – czyli np. adres.pl (zwany powszechnie domeną internetową) też identyfikuje i odróżnia, ale tylko w znaczeniu czysto technicznym.

Co to oznacza?

Nie istnieje w polskim porządku prawnym coś takiego jak prawo do posługiwania się adresem internetowym tylko z samego faktu rejestracji tego adresu.

W każdej chwili możesz tak naprawdę utracić swój adres internetowy na rzecz innego podmiotu, który wykaże, że to on ma prawo się nim posługiwać!

Czyli Twój adres może przejąć konkurencja.

A to oznacza plajtę.

No to już mamy pierwszą korzyść rejestracji znaku towarowego jako oznaczenia słownego/słowno graficznego:

Rejestracja znaku towarowego: korzyści

1. Zarejestrowany znak towarowy, który jest zgodny z Twoim adresem internetowym zapewnia ochronę dla Twojego biznesu.

2. Druga korzyść wynikająca z rejestracji znaku towarowego jest ściśle związana z zapewnieniem Tobie konkurencyjności. Prawo ochronne udzielane na znak towarowy jest na okres 10 lat (i potem przedłużane na kolejne lata, gdy jest oczywiście odnawiane) na danym terytorium (np. w całej UE jeśli znak towarowy jest wspólnotowy).

3. Znak towarowy podnosi prestiż danej organizacji i zaznacza jej silną pozycję.

4. Znak towarowy przedstawia realną wartość i przekłada się też bezpośrednio na zyski dla organizacji (np. z tytułu udzielania licencji na korzystanie z niego).

5. Jeśli będziesz chciał sprzedać projekt biznesowy po pewnym czasie albo szukasz inwestora to znak towarowy zwiększy zainteresowanie Twoją ofertą.

6. Sporą korzyścią jest także amortyzacja.

Rejestracja znaku towarowego: ryzyko

Jest tylko 1 ryzyko w osiągnięciu tych 6 korzyści. Stosunek 1 do 6 może wydawać się całkiem niezły. Do tej oceny powinieneś jednak podejść inaczej: to jest 1 kluczowe ryzyko, które gdy stanie się faktem zmarnotrawi 6 korzyści.

Tym ryzykiem jest finał procesu rejestracji znaku towarowego.

Faktycznie nigdy nie masz 100% pewności, że Twój proces zgłoszenia zakończy się pozytywnie. Ale będziesz bliżej 100% niż 0% powodzenia jeżeli dobrze przygotujesz się do rejestracji znaku towarowego.

Często zgłaszają się do mnie klienci i chcą zarejestrować znak towarowy. Zastanawiają się czy warto.

Jestem im wdzięczna, że mogę uczestniczyć w tak ważnym procesie dla ich organizacji jaką jest ochrona brandu/marki. Nie myślę wtedy „Super. Jest okazja, żeby zarobić więc do dzieła, rejestrujmy znak”. Mam inne podejście. Oferuję kompleksowe podejście by jak najlepiej rozwiązać problem. Najpierw dowiaduję się od klienta więcej na temat:

  • oznaczenia, które chce rejestrować,
  • celu jaki chce osiągnąć,
  • działalności organizacji oraz planach rozwoju.
  • Potem analizuję zdolność rejestrową oznaczenia (tzw. badanie) i zestawiam wyniki z obrazem konkurencji.

    Nie zawsze wynik badania wstępnego jest pozytywny. Czasem okazuje się, że oznaczenie nie nadaje się do rejestracji. Wtedy rekomenduję inne rozwiązania, które mogą zapewnić ochronę.

    Najbardziej jednak cieszą mnie takie sytuacje gdy klient dopiero decyduje się na start projektu i rozważa różne oznaczenia. Mamy wtedy duże pole manewru do zapewnienia najdalej idącej ochrony dla jego przyszłej marki.

    Pamiętaj proszę, że:

  • nie każde oznaczenie nadaje się na znak towarowy
  • proces rejestracji trwa przeciętnie ok. 12 miesięcy
  • znak towarowy ma wartość i jest zdolny przynosić Tobie zyski (dzięki umowom licencyjnym)
  • znak towarowy buduje silną markę
  • warto opracować strategię posługiwania się znakiem towarowym
  • Autor grafiki promującej wpis: Yoga Perdana